Κάπου στα τελευταία κεφάλαια έφτασα στο εξής συμπέρασμα, το οποίο –παρότι δεν ήταν η πρώτη φορά που κατέληγα εκεί– με απέτρεψε από το να συνεχίσω την ανάγνωση για τις επόμενες ώρες: Πόσες ειδήσεις δε φτάνουν ποτέ σ’ εμάς επειδή θάβονται, κι ακόμη χειρότερα, πόσες φορές γνωρίζουμε τα ανατριχιαστικά δεδομένα αλλά τα ξεχνάμε επειδή έρχονται άλλα να πάρουν τη θέση τους; Μιλάμε για μη διαχειρίσιμη συνθήκη και σαν να μην έφταναν όλα, κάποιοι σκαρφίστηκαν μηχανισμούς προπαγάνδας και παραπληροφόρησης με τους κλασικούς και μη εξαιρετέους στόχους της εξουσίας, του ελέγχου, του χρήματος, της επιβολής. Ευτυχώς υπάρχουν βιβλία σαν και αυτό που τα συλλέγουν και μπορούμε πάντοτε να επιστρέφουμε και να μελετάμε.
Το βιβλίο ως μέσο ενημέρωσης, πνευματικής καλλιέργειας, αφύπνισης, δώστε του όποιο παρεμφερή τίτλο θέλετε, θα είναι για πάντα το πιο αποτελεσματικό σε ό,τι αφορά την κατανόηση. Ο λόγος γιατί η ανάγνωση, όπως τουλάχιστον την αντιλαμβάνομαι, προκειμένου να έχει κάποιο αντίκρισμα θα πρέπει να γίνεται με συγκέντρωση. Δε συμπεριλαμβάνει ήχο (τα audiobooks ανήκουν σε άλλου είδους εμπειρία), δε συμπεριλαμβάνει εικόνα (μέσο σίγουρα πιο προσιτό από μια πρόταση – με εξαιρέσεις, φυσικά). Όχι, αν θέλεις να μάθεις κάτι που σε αφορά, δεν υπάρχει ιδανικότερος τρόπος από το διάβασμα, να πάρεις το χρόνο σου εσύ με τη σελίδα, να καθίσεις κάπου ή και να σταθείς όρθιος, δεν παίζει μεγάλο ρόλο αρκεί μόνο να συγκεντρωθείς, χωρίς εξωτερικές ή άλλου είδους παρεμβολές.
Ήταν απολαυστική αυτή η τελευταία κατάθεση του Χατζηστεφάνου. Όταν λέω απολαυστική, δεν εννοώ ότι μου δημιούργησε απύθμενη χαρά γιατί τα θέματα με τα οποία καταπιάνεται μόνο ευχάριστα δεν είναι, αλλά το γεγονός ότι υπάρχουν μαζεμένα σε μερικές εκατοντάδες σελίδες με ικανοποιεί τόσο που ναι, θα χαρακτήριζα την εμπειρία μου απολαυστική.
Στο Infowar (το πολυετές podcast του δημοσιογράφου, συγγραφέα και σκηνοθέτη), κάποια από τα κεφάλαια του βιβλίου αναμενόμενα έχουν αναφερθεί και παρότι γνώριζα ήδη τι να περιμένω έχασα την ψυχραιμία μου και μόνο στη θύμηση γεγονότων, όπως όσα αναφέρονται στο Copaganda ή το πώς βρίσκεται ο τρόπος να προωθείται ή να διαφημίζεται ένα προϊόν μέσα από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Στο κεφάλαιο Bothsidesing: Μια φωνή από το πουθενά, ξεκινάει μ’ ένα ερώτημα και ολοκληρώνεται επίσης με τον ίδιο τρόπο, σε μια προσπάθεια να βάλει τον αναγνώστη στη θέση να προβληματιστεί, θέτοντας κατανοητές ερωτήσεις.
Το Προπαγάνδα & Παραπληροφόρηση: Πώς να τις εντοπίζουμε είναι ένα πόνημα ζωής και όσο περνάει από το χέρι μου θα το διαδίδω.
As Experienced by Element
Επιμέλεια του Δήμου Σκορδίλη
Comments
Post a Comment